Under The Dome

Detta inlägg kan innehålla spoilers.
 
Efter jag läst klart boken Under Kupolen (Under The Dome) av Stephen King så började ju jag och Martin att kolla på den i tv-serierform. Nu har vi sett klart de 13 första avsnitten som var första säsongen och väntar på säsong 2 och ytterligare 13 avsnitt.
Egentligen borde jag göra en recension på boken för den var riktigt fantastisk. Så sjukt många intressanta karaktärer och en beskrivning av något som ingen riktigt ved vad det är, som sker under en så kort tid egentligen. Allt det fantastiska som Stephen King fått ned i sin långa tjocka bok är dock förståeligt att de inte kan få med i en tv-serie. Så serien är inte riktigt likadan som boken, såklart. Så egentligen hade det vart bättre att vänta ett tag efter jag läst boken innan jag började kolla på serien. Men det har fungerat, jag har fått förstå att det är två helt olika saker, med liknanade handling och karaktärer.
 
Men tv-serien är ju väldigt bra iaf som sagt. De har tagit vissa karakätrer från boken och slagit ihop dom, ändrat på saker och ting runt omkring dom men har i grunt och botten med samma namn från boken iaf (inte alla, var ju sjukt många som sagt). Vissa karaktärer gillade jag i boken och tycker inte alls om i serien. Men de passar ändå in bra till hur serien är uppbyggd, så jag har förståelse. Det är en intressant sci-fi serie med många intressanta aspekter på hur människor fungerar. I kapitalistiska galna USA, men ändå.
Som sagt, det intressantaste med serien är dess karaktärer och hur de agerar ihop och hur deras handlingar har konsekvenser och påföljder typ.
 
 
Så här säger IMDB om serien:
"An invisible and mysterious force field descends upon a small fictional town in the United States, trapping residents inside, cut off from the rest of civilization. The trapped townsfolk must discover the secrets and purpose of the "dome" and its origins, while coming to learn more than they ever knew about each other."
 
Dale "Barbie" Barbara är en intressant karaktär som vi i början inte vet särskilt mycket om alls, men som kommer fram under seriens gång. Intressant karaktärsuppbyggnad som sagt, det har de lyckats riktigt bra med från boken. 
Han ser ju rätt okej ut också, även om han oftast ser bister eller förvirrad ut ;P
 
Och lite kärlek får snyggingen också såklart, i karaktären Julia som är stadens journalist och tidningsägare.
 
Sen har vi Douchebag Dad och Psycho Boy som jag och Martin numera kallar dom. Stadens kommunfullmäktigeledamot och hans son som är polis.
Big Jim Rennie är stadens ledare som gör allt för staden och dess invånare.
Så länge det matchar hans egna intressen det vill säga.
Kallas för Douchebag Dad av mig och Martin :P
 
Junior Rennie, hans son som efter kupolen fallit på plats får jobb som polis. Snygg och charmig vid första anblicken. Men något mer gömmer sig bakom de vackra ögonen.
Kallas för Psycho Boy av mig och Martin numera :P
 
 
Sen för de lite yngre tittarna så har vi Joe McAllister (spelas av Colin Ford, född 1996), en tonåring vars föräldrar är utanför kupolen när den kommer på plats..
(Den här ovan var bättre som gif, men råkade av någon anledning visst bli bilder. You got to love tumblr though <3)
 
Och han finner visst intresse i Norrie, som med sina mammor blir fast i staden när de är på genomresa. 
 
En värd serie, med många fina karaktärer som sagt. Har ni inte sett den, så borde ni se den! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0