Recension på Muse, Hovet 24/10-09

I helgen var jag ju på Muse som sagt, och det var helt underbart!
Tänkte skriva lite kommentarer vad jag tyckte om allting och så :)
Orkar ni inte läsa allt står betyget på allting längst ner (med understruken text) och låtarna som spelades längst ner.

Låtvalen:

Jag tyckte att låtvalen var riktigt riktigt bra. Det var några godingar man hade velat höra, ex Butterflies and Hurricanes. Men jag tycker ändå att låtvalen var riktigt bra mixade, och hade de allra bästa godingarna från förr och nya skivan. Hade de bara lagt till Bliss, så hade det lätt vart en 10/10. För även om det fanns några låtar man hade velat höra, så var det just Bliss som man verkligen verkligen hade hoppats på.
Betyg på låtvalen: 9/10

Ljudet:
Jag tyckte att det var faktiskt mycket bra ljud. Förbandet The Horrors med deras konstiga (genialiska eller bara konstiga?) ljud på gitarrerna fick en att känna att man borde ha haft öronploppar. Men när Muse började spela så var det riktigt riktigt bra ljud. Det var såklart väldigt högt och helt hänförande, men ändå så var det otroligt jämt och blev inte direkt jobbigt för öronen (även om man var lagom döv efter). Sången, gitarren, basen och trummorna, allihopa hördes väldigt bra. Ibland tycker jag dock att basen försvann lite i mängden, och eftersom jag älskar bra basgångar så var det såklart tråkigt.
Betyg på ljudet: 8/10

Ljuset:
Var riktigt najs ljusshow som pågick. Gröna laserlampor flög över salen. Jag är inte så duktig på att beskriva ljus och sådant, eftersom jag inte har koll på vad det heter och sådant. Men jag tycker iaf att ljuset var väldigt bra. Dock kändes det lite typ, tråkigt ibland. Men allt ser ju bättre ut från sittplats där man ser hela showen än från golvet där man ser massa hoppande personer.
Betyg på ljuset: 7/10 (från min plats på golvet då)

Publiken:
Jag tyckte att publiken var väldigt aktiv och igång. Man såg några tråkmånsar som man undrade varför de var där, sådana som bara stod och tryckte. Sen var det några som försökte skapa en moshpit, något som kändes ganska så fel till just Muse. I övrigt så var det en helt underbar publik. Det var hoppandes och studsandes, ofta i takt också, alla var med! Publiken bestod av säkert 80% killar, och av dom hade säkert 30% rutiga skjortor också. Man såg några emos (med Tokio Hotel tröja!!! :O :@) och någon hårdrockare. I övrigt kan klädstilen på de som var där mest beskrivas som "normal" bara. Publiken var iaf väldigt engagerad och glad.
Betyg på publiken: 9/10


I det stora hela så ger jag kvällen 9/10. Visst är det betyget partiskt då jag bara älskar Muse och detta är första livebandet jag ser (förutom banden på festivalerna "peace & love" och "Augustibuller", men det var inte samma sak), men det är ändå betyget jag ger. Ljuset kunde vart lite lite bättre, samma med ljudet. Men bara lite som sagt! Och hade de bara spelat Bliss så hade det vart helt ultimat.. Nu slutade dock betyget på 9/10 och jag tycker själv det ger ett rättvist betyg på hela kvällen.

Övrigt så tycker jag att munspelsspelandet före Knights Of Cydonia var helt grymt också! Clint Eastwood ftw va ;)

Låtarna som spelades:
Exogenesis: Symphony, Part 1: Overture
Uprising
Resistance
New Born
Map of the Problematique
Supermassive Black Hole
Guiding Light
Interlude
Hysteria
United States of Eurasia
Cave
Unintended
Undisclosed Desires
Starlight
Plug In Baby
Time is Running Out
Unnatural Selection

Extra Nummer:
Stockholm Syndrome
Knights of Cydonia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0