Skola och Köpis ungefär

Idag var det första riktiga skoldagen, efter att igår bara mottagit papper och lyssnat med ett halvt öra på lärarnas snack om allt gamla vanliga.

Denna vecka ska vi jobba med något som kallas för Problembaserat Lösande, eller kort; PBL.
Det betyder att vi får ett projekt att jobba med, men lärarna ger oss inga svar utan låter oss sköta allting.
Det är inte så konstigt som det låter faktiskt, utan så jobbar vi mest hela tiden på Media tycker jag. Iaf ofta.

Vi fick iaf kasta pil på en karta över Gävle, och platsen vi fick skulle vi jobba med.
Vad vi sen skulle göra var helt upp till oss själva.

Jag fick kasta pil för min grupp, och lyckades träffa Järvsta.
Och eftersom det inte finns så mycket mer där än bara fårhagar och en runsten, så valde vi att jobba med runstenen.
Är faktiskt intressantare än vad man tror, och vi har hittat ganska mycket information.
Tydligen så är Åsmund, skaparen av ristningen, en utav de största i Sverige.
Så det kan man vara glad över, att det iaf finns information att jobba med.

I övrigt så har jag spenderat dagen med Erika ganska mycket.
Hon har nyss börjat 1an på Media så jag har introducerat henne i Medialivet.
Att lärarna är schyssta mestadels, vart cafeterian är och att fordonare är läskiga ;)

Har faktiskt haft en ganska så slapp dag, haft det rätt så roligt.
Men.. Imon ska jag kliva upp igen klockan 7.20 för att vara i skolan klockan 8.20.. Inte alltför roligt..

Efter skolan så var jag först kvar ett tag med Nilima och Jacob.
De började som vanligt att leka i Photoshop och vara kreativa.
Själv är jag inte så jäkla kreativ, så jag la mig och sov på ett bord istället medans Jacob spelade bra musik på datorn.

Efter det så kom Oggy, och vi drog iväg till Köpis lite spontant sådär.
Jag kände att jag ville kolla lite, El Giganten, IKEA och kanske på skor sådär. Var nämligen ett tag sedan sist.
Det slutade med att jag kom hem med en ny kudde, ett par nya skor (fejkconverse, lite tjejigare modell, svarta), en nalle (9 kr på IKEA) och lite energidryck.
Jag passade även på att äta en pizzaslize, dricka massor av läsk och kolla runt på Game.
Var faktiskt inte in i en enda klädaffär dock, var inte på klädhumör just då. Dessutom var faktiskt Oggy med, och lite lär man ju tänka på stackars grabben ;)

Summa summarum så blev det ju bra resultat på den spontangrejen. Nya skor är aldrig fel.

Nu ska jag kolla facebook lite och kolla ett avsnitt av Buffy innan jag går ner och sover.
Ny dag imorgon.
Cissi, Nilima, Linnea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0