The Sims 3 Legacy Challenge

Började för ett par dagar sedan spela The Sims 3 Legacy Challenge.

Det är en utmaning som går ut på att man på 10 generationer ska få sin sim-familj att bli så rik och framgångsfull som möjligt.
De utförliga reglerna (på engelska) hittar ni om ni klickar här. Annars kommer här en sammanfattning:

Utmaningen går ut på att man ska börja med en enda sim, på en jättestor tomt med så lite pengar som möjligt. Sedan är tanken att man ska spela vidare med samma familj på samma tomt i 10 generationer. Den första simmen man gör måste alltså skaffa sig jobb för att få tag i pengar och en partner för att bilda familj.
Allt eftersom man kommer vidare i generationerna så växer familjens rikedom och man bygger vidare på sin tomt.

Man kan välja att spela det genom att räkna poäng för olika saker och följa fleraregler, eller så spelar man det bara för skojs skull och följer de viktiga reglerna. Som jag gör just nu.
 
Man börjar alltså med en sim som man själv väljer hur den ska se ut, vad den ska ha för egenskaper och vad den gillar. Simmen måste vara i den ålder som är möjligt att skaffa barn i (dvs ungdom eller vuxen för kvinnlig sim, och ungdom, vuxen eller åldring för manlig sim).
Sedan när det är dags för en att få barn, så får man däremot inte välja egenskaper åt dem, utan måste slumpa fram dom och ta det som kommer. När barnen föds får de två stycken egenskaper, och sedan får de flera allt eftersom de åldras. Mitt första barn fick t.ex egenskaperna Vänlig och Modig (om jag minns helt rätt) medan det andra fick Slabbig och Ivrig :P
 
Jag valde som extra regel att köra med familjen som Matriarkat, dvs att det är den äldsta kvinnan i familjen som får ärva.
Jag körde även med namn i bokstavsordning för de olika generationerna för att jag enklare ska ha koll på vilken jag är på.

Började med en sim som fick namnet Alice Murdoch, och jag lät henne endast ha kvar 1.100 simoleons (valutan i the sims). I början var allt hon hade en sovsäck som hon sov i, och hon hängde mycket på biblioteket där hon lånade datorn för att försöka bli författare. Efter ett tag träffade hon Marc Brandt på ett café och hennes författarskap tog fart.
Alice och Marc fick sedan barnen Bae och Billiam. Bae föddes först, och som förstfödda kvinna var det hon som fick ärva när Alice sedan gick bort.
Både Bae och Billam bodde sedan kvar i huset tills dem dog. Billiam var singel hela livet (förutom några flörtar här och där såklart) och fokuserade sitt liv på att bli en så bra konstnär som möjligt.
Bae valde att inleda karriär som militär med målet att uppnå högsta nivån (nivå 10) och bli en austronat. Dessvärre dog hon sedan när hon var nivå 9 endast, så hon fick aldrig chansen att åka ut i rymden :(

Bae skaffade också två stycken barn tillsammans med Felix som hon träffade på jobbet. Förstfödd blev Clint, men eftersom han var manlig kunde han inte ärva, och snart efter honom föddes därför Carina. 

Just nu har Carina precis gått ut skolan och blivit ungdom (Clint med några dagar tidigare). Carina har skaffat sig en partner (som jag inte minns namnet på just nu xP) medan Clint för tillfället är singel.
Båda två har valt att inleda karriär genom att uppträda. Clints livsmål är att bli en världsberömd akrobat och Carinas mål är att bli en världsberömd magiker.
 
Jag är alltså på generation 3 just nu. Det är lite roligare att spela ibland om man har ett mål med det tycker jag.
Jag har ju t.ex tidigare kört att försöka få en sim att få så många barn som möjligt och försökt ta död på mina simmar på alla sätt som går i spelet :P

Här kommer lite bilder ifrån hur mitt hus har utvecklats under spelets gång:
(Det blåa är min första sim som ligger och sover i en sovsäck innan hon hade råd att bygga hus)
Just nu har ytterligare en våning byggts på huset med ett badrun och ett till sovrum. Ska ta och fixa bild på det med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0