Att vara odemokratisk

Texten nedan är skriven av min vän Kaptenen, angående SD med Björn Söder i spetsens torgmöte i Göteborg 20 Maj 2014:

Igår deltog ca 700 göteborgare i en demonstration mot SD:s försök att hålla tal i Göteborg, detta då deras förra försök misslyckades totalt. 
Uppslutningen denna gång var inte lika omfattande men stödet fanns, folk ställde upp för varandra trots alla vardagssysslor. 

Polisen hade laddat upp inför detta tillfälle. Det fanns minst 4 piketer på plats, varav en av dessa är skottsäker. Det fanns ca 5 ridande poliser, möjligtvis fler. Det fanns även ett flertal poliser, ca 30 stycken uniformerade och okänt antal dialogpoliser.

Vi som fann oss längst fram höll oss lugna, vi gjorde inga försök att vare sig kasta eller på annat sätt skada SD. Vi ropade, buade och busvisslade. När Björn Söder försökte hålla sitt tal blev ropen allt mer ihärdiga. SD fotade oss, betedde sig sexistiskt genom att catcalla tjejerna som fann sig längst fram.
Efter flera minuters försök till tal blev Söder irriterad och med en handgest bussade han polisen på oss. Inom sekunder var polispådraget i full gång, det gick från en rad poliser och avspärrningtejp oss emellan till ridande polis och en mångdubbling av polisstyrkan.

Vi som fann oss närmast SD bildade armkedja för att peppa varandra samt hindra splittring. Under tiden fortgår de sexistiska yttringarna från SD, inte bara från de medlemmar vi inte vet om utan också från självaste Söder. 
Vi som finner oss närmast blir inringade av ridande poliser, där hästarna tuggar fradga och drar hovarna mot marken. Allt som allt är vi ca 30 personer, som alla håller armkedja. Vi beslutar för att sätta oss ned och fortsätta protestera, vilket vi enligt lag och komissarie Martin Fredman får göra (Citat: Att ropa och bua ingår däremot i yttrandefriheten. Källa GP.se 2014-05-21). Under tiden vi sitter ned fotar Söder oss och lägger ut bilden på sitt Instagramkonto, där han beskriver oss demonstranter som "vänsterextremister och invandrargäng".

Efter en stund börjar polisen plocka oss, en efter en. Jag beslöt för att inte göra motsånd och blev omhändertagen och kroppsvisiterad på ett kränkande vis. Därefter sattes jag i en buss tillsammans med några fler och blev sedan körda till arresten i Aminogatan. Under färden frågade vi varför vi blivit omhändertagna, varpå svaret blev "jag vet inte och jag skiter i det". När vi kom fram till arresten fick vi sitta i bussen i 2-3 h. Vi frågade flera gånger om vi kunde få vatten, vilket vi till sist fick pga en utomstående polis kom in och hörde vår förfrågan. De poliserna som fanns med oss under bussfärden brydde sig inte ens om att lyssna.

Efter ett tag kom förhörspoliser och plockade oss en efter en för att förhöra oss. Jag fick veta att jag var omhändertagen med PL13- allmän störande av ordning samt är misstänkt för ohörsamhet mot ordningsmakt PL24. Det märkliga var att jag aldrig hörde polisen säga något, alla ljud dränktes av protestropen. De frågade om jag vill ha strafföreläggande åtgärd (böter) eller om jag vill driva upp det till rättegång. Eftersom jag inte gjorde något mer än att demonstrera avböjde jag böterna och beslutade att driva upp frågan till rätten. Efter förhöret blev jag släppt och väntade på att samtliga omhändertagna släpptes.

Detta är alltså yttrandefriheten vi har idag, anno 2014. Där en Sverigedemokrat får befogenhet att med en handgest, likt en romersk kejsare, skicka ordningsmakten på oss när vi vägrar vara tysta. Där vår enda styrka är vårt antal, där vårt facit bör vara 30-talets händelser. Ingen protesterade då, ingen gjorde massivt motstånd och vi alla vet hur det slutade. Vi ser redan fascisterna bruka våld mot folket, vi ser redan fascisterna tränga in sig i riksdag och parlament. Vi ser redan kamrater bli misshandlade och mördade för att de organiserar och utgör ett motstånd mot fascismen. 

Vi tänker inte låta oss tystas, bussas iväg och tryckas ned. Vi tänker kämpa till sista andetag och även efter det. Detta samhället består av oss alla och tillhör därför oss alla. Organisera er, driv kampanjer och massivt motstånd mot fascismen. Kampen fortsätter- fascismen ska krossas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0