Hur sätter man en rubrik på något sånt här? Norge..

Jag sitter just nu och läser allt jag missat om massakern i Norge.
Jag har med flit undvikit att läsa om det allt för mycket, eftersom jag visste att hela helgen skulle bli förstörd.
Jag fattade inte allvaret först, men när jag insåg det insåg jag även att jag inte orkade ta tag i det hela då.

Jag såg något på facebook runt 5tiden i fredags när jag surfade genom mobilen att det hade vart bomber i Oslo.
Vid den tiden fick jag även ett sms av en av mina vänner där det stod att det var bomber.
Jag trodde att det var nån liten bomb som hade sprängts, något inte så allvarligt.
Sen lämnade jag det berott. Såg lite på tv under fredagsnatten och såg rubrikerna i tidningen på lördag förmiddag.

Igår natt först, samt i morse har jag uppdaterat mig med all information jag kunnat hitta.
Jag själv har norsk släkt, och har alltid varit stolt över att vara en del norsk.
Samtidigt så har jag själv vart på ett poitiskt sommarläger, och brinner lika starkt för politiken som ungdomarna som var på AUFs läger. Vi brinner även för väldigt liknande politik.

Jag känner mig djupt berörd. Jag finner inte riktigt ord för hur hemskt det är.
Det är så fruktansvärt svårt att förstå att något sådant ska kunna hända, här i Norden.
Jag känner verkligen för alla de föräldrar vars barn aldrig kommer att komma hem. Alla de vars vänner nu är döda.

Det hela känns bara så hemskt. Över 90 döda.
Ungdommar som ville förändra samhället, ungdommar som hade sommarlov och var på läger.

Jag har inte mer ord att säga just nu, för det går som sagt inte att sätta ord på allt det här.
Stefan Lindborg, ordförande för Ung Vänster, skriver om det hela här: http://ungvanster.blogspot.com/2011/07/om-att-fylla-tomrum-och-hantera-sorgen.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0