Ok att vara fet, men inte smal?

Bilden längst ner på denna sida är på min mage.
Lite sne ser jag ut att vara, men jag försäkrar er att jag står rakt. Det är bara min ryggrad som är sné (skolios heter det).

Iaf, åter till det jag hade tänkt snacka om, eller rättare sagt: skriva om.

Om ni ser en ganska tjock tjej (eller kille), typ eran kompis eller en kompis kompis, skulle ni slänga iväg kommentaren; "Men gud vad tjock du är! Du borde banta lite!"
Jag antar att ni inte skulle göra det, av den anledningen att ni vet att det skulle såra hennes känslor, och det skulle vara oförskämt.

Men om vi nu byter scenario, fast egentligen inte riktigt.
Om ni ser en väldigt smal tjej (eller kille) på stan, typ eran kompis eller en kompis kompis, skulle ni slänga iväg kommentaren; "Men gud vad smal du är! Du borde verkligen gå upp i vikt lite!".
På den frågan är svaret inte lika självklart. Några av er skulle göra det, och några inte. Men inte alls lika självklart är det som på förra scenariot.
Jag tror inte många utav er skulle tänka att det kunde såra hennes känslor, eller att det skulle vara oförskämt.

Varför är det ok att kommentera en smal persons vikt, men inte en knubbigs?
Varför är det ingen som tänker på hur jobbigt det kan vara för en smal person som verkligen önskar att hon kunde gå upp i vikt, bara 5 kilo till så skulle hennes revben inte sticka ut och hennes BMI vara normalt?

Mellan 18.5 och 25.00 är idealvikten enligt BMI. Det betyder att har man ett BMI som är mellan dom två talen, så räknas man som normal.
Har man under 17, så räknas man som att vara sjukligt smal, och har man över 30, så är det fetma.

Mitt BMI är på 16.9, dvs enligt det som borde vara sjukligt smalt.
Men jag känner mig inte sjukligt smal, däremot önskar jag ibland att jag kunde gå upp några kilo i vikt, kanske så jag vägde 52 eller så, så att mitt BMI skulle vara 18 iaf.

Själv är jag inte speciellt känslig, och tar (--> oftast! <--) inte illa upp alls när folk påpekar att jag är smal, eller att jag borde gå upp i vikt. Men det finns andra där ute som har likadant problem som mig, eller har det ännu jobbigare. Man kan helt enkelt inte gå upp i vikt, hur man än försöker.

Därför tycker jag folk borde tänka till lite. I dagens samhälle är ens kropp och ens vikt ett känsligt ämne (även om det inte borde vara så), och det är svårt och otroligt jobbigt när man inte ligger där man vill.
Men folk borde tänka ett steg längre, och inse att det inte bara är jobbigt att vara överviktig, utan även att vara underviktig.
Min mage

Kommentarer
Postat av: Carina

Tankvärda rader vännen. Du e inte dum du. Kram Mamma.

2008-07-12 @ 20:59:47
Postat av: Lollo

Väldigt bra skrivet! det är faktikst sant! du är riktigt duktig!!! <3 tack för det! älskardig!

2008-07-13 @ 16:37:25
URL: http://www.bilddagboken.se
Postat av: Christopher Thompson

Jag håller med dig fullständigt :D

Men jag tycker du är underbar och perfekt som du är. Gud skapade dig precis som du är och som han hade tänkt sig.<3 Jag har ett BMI på typ 32-35 och läkaren kallade mig fet. Men jag blir kallad fet hela tiden. en period trodde jag faktiskt på vad folk sa till mig. dom bad mig banta. och jag funderade på varför? skulle folk må bättre om jag bantade ? Nu har jag lärt mig att strunta i vad folk säger för att jag är den jag är pga av vad jag är. Visste jag tar fortfarande illa upp ibland men som sagt. Jag är jag pga av vem jag är och jag har inge planer på att förändra mig bara för att andra människor vill det. Tack för dom underbara raderna. btw, ang. kameran blev jag tvungen att sälja den. kram

2008-07-16 @ 07:34:47
URL: http://imnotgonnahideanymore.blogg.se/
Postat av: Mr love

Hmm.

Alltså I'm fat. Så är det. Men tar inte illa upp då jag ändå är hyfsat vältränad. stolt

Men sen kan man ju välja om man ska ta saker på ett bra eller dåligt sätt.

Om du är smal och någon påpekar det. Då kan man tänka att det är jobbigt... Eller kan man tänka att man är mer lik en modell än den andra. (A) Och man akn säkert hitta något som man kan påpeka på den anra, om den första personen har sagt det tidigare. (Ingen är perfekt. ;)

Men som sagt, allt kan vändas som en rubriks kub. ^^ Och om man tar det på det bra sättet blir det bra. Fast det kan vara jobbigt om det är någon man inte känner.

Bra sagt faktiskt. Fick mig att tänka. Vilket jag inte gillar. ^^

//Mr love

P.S Vilken ball morsa som kollar din blogg!

2008-07-17 @ 23:02:49
Postat av: Almarecuador

Tjena A-Girl. Almarecuador här!

Själv är man ganska smal.

Jag äter endå väldigt bra.

Ofta 2 portioner varje dag. Endå så är jag smal.

Måste ha något med ämnesomsättningen att göra.

Detta ogillar jag något. Är ju knappast i samma klass med de övriga killarna i klassen när det gäller styrka. Väldigt bra skrivet av dig och jag ska försöka följa bloggen:) // Almarecuador

2008-07-21 @ 21:28:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0